Het IBKI, het instituut voor theorie- en praktijkexamens in de mobiliteitsbranche, is bezig met een totale herziening van haar WRM (Wet Rijonderricht Motorrijtuigen)-examens. Deze herziening heeft tot doel de kwaliteit van het rij-onderricht te verhogen en zo de verkeersveiligheid te vergroten. Want, goede rijinstructeurs leiden op tot goede chauffeurs. Bij dit project werk ik samen met toetsdeskundigen, branche-experts, rijinstructeurs en examinatoren. Op basis van de WRM en onderliggende regelgeving, het kwalificatieprofiel en de kerndoelen ontwikkelen en testen we samen de verschillende nieuwe theorie- en praktijkexamens.
Van januari tot september 2024 mocht ik mezelf Regisseur Operatie Vliegwiel noemen. Na het regisseren (o.a.) van instructiefilms bij OTCRij voerde ik de regie over het delen van de opbrengsten van het programma Impuls Open Leermateriaal in een overzichtelijke, toegankelijke complete toolbox. Hiermee zijn leraren in het funderend onderwijs (PO, VO en GO) in staat om open leermateriaal te vinden, bewerken, zelf te maken en te delen en daarmee het onderwijs nog beter af te stemmen op de behoeften van de leerling. Meer regie bij de leraar, beter onderwijs voor de leerling.
Voor het Opleidings- en Trainingscentrum Rijden (OTCRij) van de Koninklijke Landmacht ontwierp en ontwikkelde ik e-learningmodules over verschillende onderwerpen met betrekking tot (militaire) rijvaardigheid. Daarnaast verbeterde ik waar nodig de bestaande toets- en examenvragen en ontwikkelde ik nieuwe toetsvragen.
De WUR stapte begin 2020 over van Question Mark Perception op ANS als digitaal toetssysteem. Onder druk van COVID-19 moesten er vervolgens veel meer toetsen digitaal worden aangeboden dan in de jaren daarvoor. Aanvankelijk hielp ik mee om de aangeleverde toetsen op de juiste wijze in ANS in te voeren. Na verloop van tijd ben ik daarnaast docenten gaan begeleiden zodat zij zelf hun toetsen in deze webapplicatie kunnen bouwen. Ik gaf trainingen en advies en hielp bij het coördineren van de inzet van andere externe medewerkers om de enorme workload in goede banen te leiden.
Voor een uitgever van digitaal lesmateriaal schreef ik een advies ter verbetering van de usability van hun zelfontwikkelde leeromgeving. Alles kan altijd beter (Uitspraak dankbaar geleend van ©Erno Mijland.) en een buitenstaander ziet vaak net wat scherper wat er dan precies beter kan en hoe je het gebruiksgemak kunt vergroten.
Kenteq is gespecialiseerd in techniekonderwijs voor het (v)mbo. Ze ontwikkelden Techniekstad waarmee docenten zelf materiaal kunnen selecteren en samenstellen voor hun leerlingen en studenten. Ik schreef en maakte uitlegfilmpjes zodat docenten zonder verdere hulp direct aan de slag kunnen met Techniekstad.
Voor Boom beroepsonderwijs zette ik (wederom) samen met Irma Koerhuis en Joke van den Brink van Isala Media alle (ruim 5000) schriftelijke opdrachten behorend bij de opleidingen Retail (22 titels) en Logistiek (16 titels) om naar volwaardige digitale varianten. Bij elke opdracht kozen of ontwikkelden we een geschikte vorm zodat deze ook online leerzaam en motiverend is.
Scoren.info is een methode voor diverse commerciële mbo opleidingen. De methode biedt studenten veel mogelijkheden om de leerstof te verwerken door middel van verschillende soorten verwerkingsvragen, waaronder een grote hoeveelheid open kennisvragen. Edu'Actief vroeg mij om deze kennisvragen te optimaliseren voor online gebruik. Dat houdt in dat ik de bestaande vragen beoordeelde en waar wenselijk aanpaste of samenvoegde zodat er nu per hoofdstuk een gevarieerde, interactieve set vragen beschikbaar is.
Voor Noordhoff hield ik me tussen oktober 2019 en januari 2020 als contentmanager bezig met de optimalisatie van de kwaliteit van een van de digitale methodes.
Voor Bingel, het nieuwe platform van Malmberg, heb ik bijna 40 korte uitlegfilmpjes gemaakt voor docenten die liever zien hoe iets werkt dan dat ze het in een handleiding moeten lezen. Ook voor deze filmpjes sprak ik zelf de voice-overs in. Een mooi voorbeeld van een project waarin je door nauwe samenwerking in korte tijd veel voor elkaar kunt krijgen.
Voor Malmberg heb ik als interim contentontwikkelaar de laatste folio- en digitale producten afgemaakt van All Right! MAX, de onderbouwmethode engels van Malmberg. Ik coördineerde de productie van de laatste drie leerwerkboeken, de additionele materialen voor de docent (o.a. toetsen) en de verwerkingssoftware voor de leerlingen. Ik stuurde daarbij zowel auteurs als redacteuren aan.
Voor Edu'Actief digitaliseerde ik de verwerkingsopdrachten bij de MBO-methode Angerenstein Zorg en Welzijn. De (aanvankelijk alleen als PDF) opdrachten moesten worden geoptimaliseerd voor de digitale leeromgeving 24Boost. Een flinke klus, want de methode bestaat uit 23 ISBN's met elk 20 thema's. De thema's bevatten bovendien tussen de 8 en 15 opdrachten. Niet te doen in je eentje, dus daarom werkte ik bij dit project heel fijn samen met Irma Koerhuis en Joke van den Brink
Voor ThiemeMeulenhoff realiseerde ik de herziening van de methode Code+. Dit is een methode Nederlands voor hoogopgeleide anderstalige volwassenen. De methode bestaat uit vier werkboeken en een digitale leeromgeving. Binnen het project zorgde ik voor de coördinatie van inhoud en vorm maar was ik natuurlijk zelf ook graag uitvoerend bezig en kon ik mijn xml-skills naar hartelust ophalen en uitbreiden.
Daarnaast ben ik 1,5 jaar werkzaam geweest als contentontwikkelaar Engels voor de methode New Interface 3rd edition. Ik coördineerde alle werkzaamheden die nodig zijn om van de papieren werkboeken een aantrekkelijke digitale leeromgeving te maken. Daarnaast zorgde ik dat klantmeldingen over deze methode snel en naar tevredenheid werden afgehandeld.
Voor Malmberg heb ik de productie van alle video's en animaties bij de methodes Naut, Meander en Brandaan 2 gecoördineerd en zorgde ik voor de productie van de bijbehorende digibordsoftware. De films en animaties werden gerealiseerd door Studio Toendra en Studio Tween.
Verder ben ik er werkzaam geweest als contentmanager bij het ontwikkelen van de nieuwe oefensoftware bij de rekenmethode Pluspunt voor het basisonderwijs.
Daarnaast heb ik als contentmanager ondersteuning geboden bij het ontwikkelen van het digitale verwerkingsmateriaal bij dezelfde rekenmethode.
Vanaf de lancering in 2012 tot december 2014 heb ik enkele tientallen scholen in het voortgezet onderwijs door middel van trainingen op weg geholpen bij het effectief inzetten van Got it?! Rekenen en Taal.
Edu'Actief ontwikkelt 24boost: een open afspeelomgeving voor digitale educatieve content. In schooljaar 2014-2015 heb ik verschillende ROC's begeleid bij het gebruik en heb ik de ervaringen helpen vertalen naar concrete voorstellen voor verbetering van dit device-onafhankelijke leermiddel.
Op basis van input van Erno Mijland schreef ik voor Teacherschannel vier e-learningmodules over mediawijsheid voor leerkrachten in het basisonderwijs. De inhoud is gebaseerd op het Competentiemodel Mediawijsheid. Na het doorlopen van de modules zijn leerkrachten zelf voldoende mediawijs om het onderwerp met vertrouwen een plaats te geven binnen hun lessen. De modules zijn (na aanmelding) gratis beschikbaar via de leeromgeving van Teacherschannel.
Diverse werkzaamheden
- Contentontwikkeling groepsplannen bij methode Taalverhaal.nu voor het primair onderwijs.
- Contentontwikkeling voor de verderkijker.nu sites voor het primair onderwijs.
- Coördinatie van de landelijke taalscreening voor het voortgezet onderwijs met behulp van Got it?! Taal.
- Coördinatie van de landelijke rekenscreening (>100 scholen) voor het voortgezet onderwijs met behulp van Got it?! Rekenen.
- Technische redactie van opgaven voor de methode Got it?! Rekenen.
- De Digitale Klas (DDK):
- Redactie en publicatie van digibordlessen bij de methoden Carte Orange, Op Niveau, Feniks, Systematische Natuurkunde, Nu voor Straks, Go For It, New Interface.
- Coördineren van de vormgeving van alle digibordmateriaal bij tien methoden
- Coördinatie- en redactiewerkzaamheden t.b.v. digibordlessen De Digitale Klas bij de Geo.
- Onderhoud communities van de methoden De Geo en Mundo.
- Instructie aan en begeleiding van nieuwe gebruikers van het CMS Boardwalk.
- Instructie en begeleiding van nieuwe gebruikers van het CMS HIPPO.
- Testwerkzaamheden t.b.v. nieuwe assetmanager.
De Digitale Klas (Van Dijk Educatie)Trainen van docententeams in het gebruik van De Digitale Klas (DDK): Kant en klare digibordlessen bij verschillende methodes die naar wens volledig zijn aan te passen.
Project EDDA (Expertisecentrum voor Didactische en Digitale Aanpassingen)
Dit project had tot doel om door middel van praktijkonderzoek en -ervaring te komen tot de optimale aanpassing van bestaand lesmateriaal voor blinde kinderen in het reguliere onderwijs.