Spring naar inhoud

projecten

Scoren.info is een methode voor  diverse commerciële mbo opleidingen. De methode biedt studenten veel mogelijkheden om de leerstof te verwerken door middel van verschillende soorten verwerkingsvragen, waaronder een grote hoeveelheid open kennisvragen. Edu'Actief vroeg mij om deze kennisvragen te optimaliseren voor online gebruik. Dat houdt in dat ik de bestaande vragen beoordeel en waar wenselijk aanpas of samenvoeg zodat er per hoofdstuk een gevarieerde, interactieve set vragen beschikbaar is.

Voor Noordhoff houd ik me sinds oktober 2019 als contentmanager bezig met de optimalisatie van de kwaliteit van een van de digitale methodes.

Voor Bingel, het nieuwe platform van Malmberg, heb ik bijna 40 korte uitlegfilmpjes gemaakt voor docenten die liever zien hoe iets werkt dan dat ze het in een handleiding moeten lezen. Ook voor deze filmpjes sprak ik zelf de voice-overs in. Een mooi voorbeeld van een project waarin je door nauwe samenwerking in korte tijd veel voor elkaar kunt krijgen.

Voor Malmberg heb ik als interim contentontwikkelaar de laatste folio- en digitale producten afgemaakt van All Right! MAX, de onderbouwmethode engels van Malmberg. Ik coördineerde de productie van de laatste drie leerwerkboeken, de additionele materialen voor de docent (o.a. toetsen) en de verwerkingssoftware voor de leerlingen. Ik stuurde daarbij zowel auteurs als redacteuren aan.

Voor Edu'Actief digitaliseerde ik de verwerkingsopdrachten bij de MBO-methode Angerenstein Zorg en Welzijn. De (aanvankelijk alleen als PDF) opdrachten moesten worden geoptimaliseerd voor de digitale leeromgeving 24Boost. Een flinke klus, want de methode bestaat uit 23 ISBN's met elk 20 thema's. De thema's bevatten bovendien tussen de 8 en 15 opdrachten. Niet te doen in je eentje, dus daarom werkte ik bij dit project heel fijn samen met Irma Koerhuis en Joke van den Brink 

Voor ThiemeMeulenhoff realiseerde ik de herziening van de methode Code+. Dit is een methode Nederlands voor hoogopgeleide anderstalige volwassenen. De methode bestaat uit vier werkboeken en een digitale leeromgeving. Binnen het project zorgde ik voor de coördinatie van inhoud en vorm maar was ik natuurlijk zelf ook graag uitvoerend bezig en kon ik mijn xml-skills naar hartelust ophalen en uitbreiden.

Daarnaast ben ik 1,5 jaar werkzaam geweest als contentontwikkelaar Engels voor de methode New Interface 3rd edition. Ik coördineerde alle werkzaamheden die nodig zijn om van de papieren werkboeken een aantrekkelijke digitale leeromgeving te maken. Daarnaast zorgde ik dat klantmeldingen over deze methode snel en naar tevredenheid werden afgehandeld.

Voor Malmberg heb ik de productie van alle video's en animaties bij de methodes Naut, Meander en Brandaan 2 gecoördineerd en zorgde ik voor de productie van de bijbehorende digibordsoftware. De films en animaties werden gerealiseerd door Studio Toendra en Studio Tween.
Verder ben ik er werkzaam geweest als contentmanager bij het ontwikkelen van de nieuwe oefensoftware bij de rekenmethode Pluspunt voor het basisonderwijs.
Daarnaast heb ik als contentmanager ondersteuning geboden bij het ontwikkelen van het digitale verwerkingsmateriaal bij dezelfde rekenmethode.

Vanaf de lancering in 2012 tot december 2014 heb ik enkele tientallen scholen in het voortgezet onderwijs door middel van trainingen op weg geholpen bij het effectief inzetten van Got it?! Rekenen en Taal.

Edu'Actief ontwikkelt 24boost: een open afspeelomgeving voor digitale educatieve content. In schooljaar 2014-2015 heb ik verschillende ROC's begeleid bij het gebruik en heb ik de ervaringen helpen vertalen naar concrete voorstellen voor verbetering van dit device-onafhankelijke leermiddel.

Op basis van input van Erno Mijland  schreef ik voor Teacherschannel vier e-learningmodules over mediawijsheid voor leerkrachten in het basisonderwijs. De inhoud is gebaseerd op het Competentiemodel Mediawijsheid. Na het doorlopen van de modules zijn leerkrachten zelf voldoende mediawijs om het onderwerp met vertrouwen een plaats te geven binnen hun lessen. De modules zijn (na aanmelding) gratis beschikbaar via de leeromgeving van Teacherschannel.

Diverse werkzaamheden

  • Contentontwikkeling groepsplannen bij methode Taalverhaal.nu voor het primair onderwijs.
  • Contentontwikkeling voor de verderkijker.nu sites voor het primair onderwijs.
  • Coördinatie van de landelijke taalscreening voor het voortgezet onderwijs met behulp van Got it?! Taal.
  • Coördinatie van de landelijke rekenscreening (>100 scholen) voor het voortgezet onderwijs met behulp van Got it?! Rekenen.
  • Technische redactie van opgaven voor de methode Got it?! Rekenen.
  • De Digitale Klas (DDK):
    • Redactie en publicatie van digibordlessen bij de methoden Carte Orange, Op Niveau, Feniks, Systematische Natuurkunde, Nu voor Straks, Go For It, New Interface.
    • Coördineren van de vormgeving van alle digibordmateriaal bij tien methoden
    • Coördinatie- en redactiewerkzaamheden t.b.v. digibordlessen De Digitale Klas bij de Geo.
  • Onderhoud communities van de methoden De Geo en Mundo.
  • Instructie aan en begeleiding van nieuwe gebruikers van het CMS Boardwalk.
  • Instructie en begeleiding van nieuwe gebruikers van het CMS HIPPO.
  • Testwerkzaamheden t.b.v. nieuwe assetmanager.

De Digitale Klas (Van Dijk Educatie)Trainen van docententeams in het gebruik van De Digitale Klas (DDK): Kant en klare digibordlessen bij verschillende methodes die naar wens volledig zijn aan te passen.

Project EDDA (Expertisecentrum voor Didactische en Digitale Aanpassingen)
Dit project had tot doel om door middel van praktijkonderzoek en -ervaring te komen tot de optimale aanpassing van bestaand lesmateriaal voor blinde kinderen in het reguliere onderwijs.